Selasa, Ogos 11, 2009

SKTR Rocksss...


Assalamualaikum...


Pernah at one time, adik aku ajak aku join all stuff cam friendster la, myspace la, whatever la... but, aku tak pernah tertarik pun.. Sampai la satu hari, aku tergerak hati nak join facebook.. Itu pun lepas dok dengar orang bising2 pasal facebook sana, facebook sini.... Bila dah join, aku tengok, banyak jugak baiknya facebook ni.. Cam budak2 muda sekarang, of course la guna facebook ni untuk cari kawan baru.. But, bagi aku pulak, melalui facebook ni, aku jumpa balik kawan2 dari zaman tadika, sampai la sekarang... Yang dulunya, aku pun tak tau kat mana dah depa ni, boleh jumpa balik... Lepas tu, mula la senyum sorang2 sambil dok ber facebook... Hahaha...


Sepanjang perjalanan hidup kita, pasti banyak detik2 suka, duka yang dah kita lalui.. Life aku dari kecik, memang sempoi.. Boleh dikatakan, zaman sekolah, aku memang ramai kawan.. Mana tak ramai, sekolah rendah jer aku bersekolah di 2 buah sekolah.. Darjah 1 sampai 4 1/2 aku skol kat Sek. Keb. Sg. Korok Baru... then, darjah 4 1/2 sampai darjah 6, Sek. Keb. Tunku Raudzah.. Kalau tanya member2 sekolah rendah, tak kira la sekolah mana pun, depa mesti kata, depa kenal aku sebab aku ni tukang syair and penari sekolah... hahahaha... Ha, tu la keje aku waktu sekolah rendah. Waktu kat SKSKB, aku penyair sekolah... Kat SKTR, aku penari sekolah... Tapi, best la time tu.. Sebab tu kalau orang tanya aku, if i can turn back time, aku nak pi ke zaman mana? Aku akan jawab, zaman sekolah rendah la... Enjoy...


Sekolah menengah, aku skol kat Sek. Men. Keb. Sultanah Asma... Glamour giler sekolah aku tuh... Selain one of the best skol in Kedah n Malaysia overall, saper tak kenal band Asma.. Dari zaman dulu, bukan senang nak masuk Asma.. Kena straight A.. Kira, rezeki aku la.. Walaupun asyik menari je sepanjang darjah 6 tu, aku boleh score jugak untuk masuk Asma.. Hehehe... Bagi yang tak tau, Asma ni sekolah pompuan semua... Aku cam cultural shock la jugak.. Sebab geng2 baik aku time primary skol, budak laki.. Tapi, depa pun ramai masuk skol laki semua... Hahaha.. Kat Asma, aku bersyukur sangat sebab dapat geng yang memang boleh masuk satu kepala dengan aku... Walaupun, aku banyak main2 sehingga menyebabkan aku tak la score gila2 dalam SPM, but aku bersyukur la aku still dapat pangkat 1. Time aku tu, mana ada kira brapa A,B,C...


Life aku continue at UiTM... Dungun.. Aku rasa, semua pahit manis dan siapa aku hari ni dibentuk disini... Ada benda yang aku lega sebab aku buat.. But banyak benda yang aku menyesal.. Aku kenal kehidupan dan kedewasaan kat UiTM la... Aku kenal kasih sayang, cinta dan kekecewaan pun kat UiTM la.. Aku kenal erti sabar dan putus asa pun, kat UiTM la..


Aku cerita roughly about my past times, bukan apa... nak try relate kan dengan facebook aku.. hahaha... Dalam ketiga2 alam belajar yang aku lalui, aku paling ingat kenangan manis waktu darjah 6... Sebelum ni, aku memang lost contact abis dengan geng2 ni... Tak sangka, melalui facebook, aku dapat jumpa balik few names yang memang rapat giler dulu... Bila tengok balik muka sorang2 yang memang dah berubah habis, aku nak tergelak pun ada... Mula la dok teringat balik kisah zaman tu...


This one, aku dedicate kat bebudak SKTR... Why? Sebab hangpa la yang menyerikan hidup aku... Aku tak pernah lupa kenangan aku sepanjang 2thn setengah kat SKTR.. Ramai la member2 aku yang dok bercinta monyet time tu... Bukan aku arrr... Aku budak baru, so, budak lelaki tak berani kacau sangat.. Ada jugak yang garang and tak layan lelaki... Dalam kelas aku saja, macam2 jenis perangai ada... Paling best, lepas habis UPSR.. Dah terus tak masuk kelas.. Kalau tak ke Taman Budaya untuk menari, aku lepak dengan budak2 kelas kat meja bulat, kat bawah pokok.. Entah ada ke dah tak dak meja tu.. Terlalu banyak kenangan kat situ.. Tiap2 hari, beli rojak kat mak cik tepi pagar sekolah, and kita semua makan ramai2... Time tu jugak kalau nak tengok drama bergaduh antara Liara ( bdk laki panggil 'lion' ) dengan Kamarul... Robaayah bercinta dengan Hafis... Hahaha.. Junior2 semua takut ja.. Maklum la.. cam otai pun ada..

Aku, kelas 6 Biru.. Hehehe.. Kelas no 1 la.. Cikgu kelas, cikgu Siti Rokiah.. Best giler cikgu ni.. Dia memang sayang habis kat student dia... Partner dia, Teacher Siti Hajar.. Teacher garang sikit.. tapi aku rasa, sebab dia garang la aku boleh score english... Hangpa ingat tak cikgu Ahmad.. Cikgu Matematik yang garang giler.. Tak siap keje sekolah, tak hafal sifir ngan tak boleh jawab kuiz dia buat, mamposss laaa... Bdk pompuan boleh tahan la kena rotan kat tangan.. Budak laki, memang kena kaw2 punya laa... Hari dapat result UPSR, aku kat tempat menari... Masa tu, mana ada handphone2 ni.. So, nak tak nak, kena tunggu sampai petang.. Pi tengok kat notice board kat library, terus lompat2 bila geng2 kita semua dapat straight A's. Paling cikgu tak sangka, of course la aku.. sebab tak pernah pegang buku langsung.. menari ja kerja.. hehehehe.. Yang paling aku sedih, last day kita kat sekolah... Menangis bagai nak rak.. Aku tau, budak laki pun ada gak yang menangis time tu.. Tak payah la dok perasan macho... hahaha..


Aku, sampai sekarang selalu harap, aku dapat balik ke masa tu.. Dalam mimpi pun, jadi lah.. Hangpa terlalu bermakna dalam hidup aku.. Skang, ada yang dah jumpa balik dalam facebook. Aku harap, kita semua tak lost contact lagi.. At least, time2 aku sedih, aku boleh tersenyum dan gelak sorang2 bila teringat kat hangpa... Kenangan yang pernah kita share, akan aku ingat sampai akhir hayat aku... Liara, Robaayah, Raja, Khairi, Kamarul, Afzal, Hanif, Azizul, Yazian, Sulastri, Fazlia, Humaizee, Saiful Azrul, Devinthiran, Azwa Jannah, Rohaizad, Fahmi, Zaki, Muzammil, Azreena, Khairil Shahrizal, Shukri, Fairus... ish.. ramai lagi la... Aku sentiasa menghargai kehadiran hangpa semua dalam hidup aku... Kepada yang aku lupa nak mention, sorry.. Bukan tak ingat, mungkin terlepas pandang...


Harapan aku, kenangan2 tu, bukan saja segar diingatan aku sorang saja... SKTR Rockssss...


2 ulasan:

  1. Saya dulu waktu last day, saya tak menangis, tapi saya pi ke hujung tepi pejabat. Saya ambik pandangan last sekolah kita dan kawasan sekeliling. Memang sebak nak tinggalkan sekolah yang cukup banyak mengajar erti kedewasaan.

    Memang best kalau boleh buat reunion, tapi kita buat step by step, la ni kita kumpulkan dulu seramai mungkin, maybe lepas ni kita atoq...

    BalasPadam
  2. "Aku kenal kasih sayang, cinta dan kekecewaan pun kat UiTM la.. Aku kenal erti sabar dan putus asa pun, kat UiTM la.."...

    Kasih sayang, cinta dan kekecewaan itu jua lah yang mengajar erti kesabaran, keikhlasan dan ketabahan hati dalam mendewasakan kehidupan kita..Hanya Allah jua yg mampu membalas segala pengorbanan serta apa yg telah dicurahkan demi mempertahankan keutuhan sebuah cinta yg cukup agung......

    BalasPadam